Az ég, az Isten országa, a túlvilág bennünk van?

Egy pszichológussal sok mindenről lehet beszélni, csak arról nem, ami igazán lényeges. Ez egy sommás, igaztalan megállapítás, de ezt most megengedem magamnak. Győrffy Ákos írása.

Ezt kérdezte Tertullianus egyházatya a 2. és 3. századfordulóján, elutasítva azokat a törekvéseket, melyek a keresztény hit gondolati megfogalmazását igyekeztek összeházasítani a klasszikus görög filozófiai gondolkodás különböző áramlataival.
A kérdés azóta is időszerű. Minden korban, minden olyan közösség életében, amelyet megragad a keresztény hit, fölteszik a kérdést: hogyan illeszthető össze a kereszténységen kívüli létünk azzal a találkozással, felismeréssel, amelyet az evangélium hozott az életünkbe.
Amikor a kereszténység legnagyobb tanítója, Pál apostol missziói útján elérkezett Athénba, az Újszövetség tudósítása szerint „háborgott a lelke”, mert a város tele volt bálványokkal. Ám amikor felcipelték az Areioszpagoszra, hogy kikérdezzék az új tanításáról, az apostol mégsem azzal kezdte, hogy szégyelljék magukat a bálványok miatt, hanem kiválasztott egy oltárt a több tucat közül, melyet az „ismeretlen istennek” szenteltek, s közölte, ő ezt az istent jött felmutatni. Majd amikor a görögök filozófusait alaposan megdicsérte, s egyik költőjüket még idézte is, akkor tért csak rá arra, amit Jeruzsálemből hozott, Jézus történetére.